Logo the PeopleSkillz company
Strategisch Opleiden gaat door onder The People Skillz Company Lees meer

Happy People, Happy Holidays!

Een terugblik op 2024

Reflectie: een mooi instrument om te leren en je toekomst verder vorm te geven. Het is een onmisbaar element in onze trainingen, maar ook zonder training vindt reflecteren vaak bewust of onbewust wel plaats. Met de feestdagen en vakanties voor de deur krijgen mensen weer ruimte in hun hoofd en met ruimte ontstaat reflectie. Tijd ook voor onszelf om eens bewust terug te blikken op het afgelopen jaar.

De start van 2024

Een nieuwe naam

Het is inmiddels alsof het nooit anders is geweest, maar het begin van 2024 stond bij ons in het teken van een naamswijziging. Wat voor de buitenwereld neerkomt op een nieuwe naam en nieuwe ‘look and feel’, geeft dat achter de schermen een hoop werk en soms ook stress met zich mee. Maar bovenal was het voor ons een moment waarop we voelden alsof we meer recht deden aan het werk wat we al jaren deden: het empoweren van mensen en organisaties door middel van ijzersterke people skills. Een dergelijk project doe je niet alle dagen en dat maakt dat we zelf ook veel hebben geleerd en ontwikkeld. En het gekke is dat je vooral ook merkt hoe lastig het is om te zeggen wat je eigenlijk doet en wat dat oplevert. We weten het wel, maar hoe breng je dat nu goed over? Dat zien we in het hele vakgebied: goed voor je mensen zorgen, we weten dat het werkt en wat oplevert, maar hoe dan? En hoezo is dat opeens synoniem voor dat je alleen nog maar knuffelend en high fivend door de gang mag lopen? Het zal ook in 2025 nog een uitdaging zijn :-).

People

Onze mensen

In de tweede helft van 2024 hebben we een lach en een traan gelaten. Waar Femke ons verliet, kwam Juke ons verblijden. Hoe bitterzoet ook, afscheid nemen van Femke voelde ook alsof we daarmee meer ruimte gaven en kregen voor datgene waar we voor staan: het empoweren van mensen zodat ze plezier hebben in hun werk. Soms is loslaten ook groei. En met het verwelkomen van Juke hebben we nog meer expertise in huis gehaald op de people skills waar we ons elke dag voor inzetten. En aan het eind van het jaar hebben we ook Eva mogen verwelkomen op kantoor: een kei op het gebied van sales en marketing. Annet en Andre waren er natuurlijk ook dit jaar weer bij. En we hebben onze pool van trainers en acteurs weer verder uitgebreid.

Helaas was er ook minder goed nieuws zo aan het einde van het jaar. We zijn gaan samenwerken met Marco, die helaas al snel in het proces slecht nieuws over zijn gezondheid kreeg. Heel slecht nieuws. Het doet ons realiseren hoe kwetsbaar we zijn en zet ons met beide benen op de grond. Het doet ons beseffen dat ons werk misschien wel belangrijk is, maar dat als puntje bij paaltje komt, het ook een luxe is dat we op zo’n manier naar ons werk en leven mogen kijken. Want gezondheid, familie en liefde voor elkaar, dat is waar het echt om draait.

 

Klanten

Onze klanten & projecten

Waar we ieder jaar weer trots op zijn, zijn de klanten die ook dit jaar wéér hebben besloten om met ons samen te werken. Dat is ook waar we ons succes op meten: als je klant wordt, blijf je alleen klant als je goede resultaten ziet. Dat zit niet in een leuke training of een mooie gesprekscyclus. Dat zit in daadwerkelijke impact in de organisatie. In harde cijfers zoals een lager verloop of verzuim, maar ook in meer indirecte impact zoals meer mensen op de juiste plek, een leercultuur en betere prestaties.

En we hebben weer veel samenwerkingen mogen uitbreiden. Met nieuwe projecten zoals leiderschapsprogramma’s, cultuurtrajecten en nieuwe trainingen. Dit jaar zagen we een stijging in onze training Managing Up & Across: een training over eigenaarschap, persoonlijke effectiviteit en goede samenwerking. Een lastig onderwerp, omdat niet elke medewerker zit te springen om zo’n training. We zijn dan ook ontzettend trots op de hoge evaluatiescores en de tevredenheid van de klanten.

En we hebben ook weer veel nieuwe klanten mogen verwelkomen, we noemen er een paar: de Federatie Medisch Specialisten, CEVA Logistics, De Haagse Scholen, de rechtbanken Amsterdam en Overijssel, ThiemeMeulenhoff, Parlan en nog een hoop andere leuke organisaties die we eigenlijk tekort doen door ze niet te noemen.

We zijn enorm trots dat we afstevenen op een groei van wederom meer dan 50% ten opzichte van vorig jaar en willen alle klanten, hoe klein of groot de samenwerking ook is geweest, hiervoor bedanken.

Learnings

Onze eigen ontwikkeling

Uiteraard hebben we ook weer veel dingen geleerd. En dat doet soms ook wel een beetje pijn: liever hadden we alles al perfect gedaan en geweten. Maar we zijn ook realistisch. We houden elk jaar een lijst bij waarin we uit alle evaluaties en samenwerkingen de lessons learned benoemen. Dit jaar waren dat samengevat:

  • Blijf altijd out of the box denken. Ook wanneer een klant een specifieke vraag heeft blijven we scherp op onze expertise en bieden we soms een advies dat de kaders van de vraag overtreft.
  • Op afstand kun je het werkplezier niet altijd beïnvloeden. Helaas zitten jullie als onze klant ook niet altijd goed op je plek of voel je je gewaardeerd. En dat zien we zo graag anders, dat ook wij soms in een oplossingsreflex schieten. Spreek ons er vooral op aan!
  • Als je tijd hebt, mediteer dan 10 minuten, als je geen tijd hebt, mediteer dan 60 minuten: een mooi gezegde, wat wij hieruit meenemen is dat ook in tijden van druk(te), je soms eerder een stap terug kunt doen dan een stap vooruit.

En vanzelfsprekend komen deze lessen ook weer op het lijstje met goede voornemens voor 2025 ;-)

 

Fijne dagen!

Happy people!

Namens alle mensen van The People Skillz Company willen we jullie fantastische dagen wensen. Dat het een tijd mag zijn waarin je mooie herinneringen maakt en je oprecht kunt genieten van de mooie dingen van het leven. Tot in 2025!

Annet van Duren The People Skillz Company

“Dat een schokkende 12%* van de medewerkers in Nederland zichzelf betrokken noemt, is iets wat anders kan én anders moet.”

Artikelen
Dit onderzoek toont aan dat we iets moeten doen aan de betrokkenheid van onze medewerkers. Dat is goed voor de mensen én voor de organisatie.
lees verder
feedback gesprek

Continue feedback en de rol van HR

Artikelen
Een continue feedback cultuur staat of valt bij de medewerker en de manager. Wat kun je als HR doen om dit aan te jagen?
lees verder