Als we het over continue feedback hebben, dan roept dat niet meteen een feeststemming op. Feedback is een beladen woord en wordt ook wel gelinkt aan kritiek. Tweemaal per jaar feedback ontvangen in een functionerings- en beoordelingsgesprek is nog te dulden, maar continu? Dat moet anders. Daarom delen we vandaag een recept voor succesvolle continue feedback die smaakt naar meer. En zoals bij elk recept geldt: voeg je eigen ingrediënten toe, vervang ingrediënten met wat je al in huis hebt en blijf proeven.
De hoeveelheden zijn per persoon verschillend. Kies wat bij jou en bij de ontvanger past:
We starten het gerecht ‘continue feedback’ met luchtigheid. Waar de formele gesprekken als beoordelen en functioneren nogal zwaar op de maag liggen, is dat met continue feedback juist niet zo. Het is een luchtig gerecht. Om lucht te creëren, kunnen de volgende technieken ingezet worden:
Download hier gratis ons actieplan feedback cultuur en start met het aanjagen van continue feedback in jouw organisatie.
Zodra de luchtigheid in het gerecht zit, wordt het tijd om bevestiging toe te voegen. Wist je dat de meeste mensen helemaal niet weten of wat ze doen ook goed is? Bevestig daarom de dingen die mensen goed doen. Dan gaan ze er meer van doen. Doe dat continu. En zie je iets wat niet goed gaat? Stip het aan en bespreek situaties waarin dit juist wél goed ging: wat deed de medewerker toen?
Oh ja: voorbeeldgedrag helpt natuurlijk ook. Het gedrag wat je wenst, laat je natuurlijk zelf ook zien. Goed voorbeeld doet goed volgen.
Als we feedback geven die minder positief is, zijn we geneigd veel woorden te gebruiken. Zie woorden als zout: het is nodig om het gerecht op smaak te brengen, maar teveel zout verpest het gerecht. Bereid feedback altijd even voor: wat wil je nu zeggen? Dat kan in één zin, zonder komma’s.
Wees eerlijk op de inhoud: een ingrediënt dat vaker gebruikt wordt, maar lang niet altijd goed. Want eerlijk op de inhoud gaat verder dan ‘niet liegen’. Wat voorbeelden:
De eerlijkheid proberen we te verbloemen, vaak om de lieve vrede te bewaren. Maar zachte heelmeesters…
Zeker als er bij ons zelf een emotie ontstaat zoals irritatie of boosheid, vergeten we nog wel eens de mens tegenover ons. Toch is het belangrijk om daar oog voor te hebben. Dat hoeft niet met tissues en peptalks. Het zit in kleine dingen. Is je feedback niet positief? Dan kan het al helpen als je zegt: “ik vind het vervelend om het je te moeten zeggen”. Of: “Ik begrijp dat dit niet leuk is om te horen”. Doe dit wel altijd ná de boodschap die je over brengt.
Wij wensen je veel plezier met het samenstellen van de continue feedback. We hopen dat het je zal smaken en dat je het nog vaak in zult zetten. Hulp nodig bij het vergroten van continue feedback in je team of organisatie? Bekijk dan eens onze trainingen in moderne feedback.
Betrokken medewerkers zijn 30% productiever, minder vaak ziek en blijven langer bij de organisatie. Maar bovenal: zijn gelukkiger. Deze scan kun je daarom doen voor jezelf, voor je team of voor je organisatie.