Heb jij weleens feedback gehad die verpakt zat in twee complimenten? Feedback uitspreken en aanspreekbaar zijn. We vinden allemaal dat we op tijd het gesprek aan moeten gaan. Toch zijn we heel goed om het geven van feedback voor ons uit te blijven schuiven of het helemaal niet te geven. Terwijl tijdig goede feedback geven heel veel pluspunten heeft en juist de onderlinge relatie versterkt. Benieuwd wat wij kunnen beteken in het creëren van een constructieve feedbackcultuur?
Onderzoek toont aan wat gebrek aan feedback kost en wat het oplevert als er regelmatig feedback gegeven wordt op de werkvloer:
Als je het letterlijk vertaalt, betekent het terugkoppeling. Feedback is het geven van een terugkoppeling over het effect van iemands gedrag. We kennen daarin verschillende vormen:
Positieve feedback noemen we ook wel een compliment. Alhoewel het nog best lastig kan zijn om een goed compliment te geven, hebben we vaak de meeste moeite met negatieve feedback.
Negatieve feedback wordt nog wel eens verward met kritiek. Toch is er een verschil:
In de praktijk ligt het natuurlijk niet zo zwart wit en voelt feedback soms als kritiek.
“Weet je wat jij zou moeten doen?” Een duidelijke uiting van advies. Daarin geef je iemand mee wat hij of zij zou moeten doen, zou moeten laten of zou moeten vinden. Je hebt goede raad voor iemand. Bij feedback zeg je iemand niet wat die moet doen, maar laat je dat bij de ander. Je zegt wat het effect van iemands gedrag is op jou. Als de ander dit onwenselijk vindt, kan hij of zij dat wijzigen.
De cijfers laten zien hoe belangrijk feedback is voor mensen, teams en organisaties. Ook in ons dagelijks leven is het belangrijk om feedback te geven aan vrienden, kennissen, relaties, etc. Bij kinderen doen we dit vaak automatisch, maar hoe ouder iemand wordt, hoe lastiger we het lijken te vinden. Maar het geven van feedback:
Goede terugkoppeling is vooral authentiek (vanuit jezelf) en duidelijk. Toch kun je met een beetje aandacht het wel makkelijker maken voor de ander. Ingrediënten voor goede feedback zijn:
Met name de focus op de toekomst in plaats van het verleden is een belangrijk aandachtspunt. Je kunt bijvoorbeeld beter ‘als je de volgende keer minder tekst gebruikt in je powerpoint komt het sterker over’ zeggen dan ‘doordat je veel tekst in je powerpoint had, kwam het niet zo sterk over’.
Op de werkvloer is feedback geven een belangrijke vaardigheid. Maar juist daar zien we het ook vaak mis gaan. Een grote misvatting is dat feedback iets is wat een leidinggevende moet doen, maar niet collega’s onderling. Of dat uit angst voor een negatieve impact op een relatie, er liever niets wordt gezegd wat negatief opgevat kan worden. Niets is minder waar. Een aantal zaken om in je achterhoofd te houden bij feedback geven aan collega’s:
Bereid feedback goed voor, de kans dat het dan goed overkomt vergroot je hiermee. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld ons feedback spel.
Je leidinggevende is een van de lastigste personen om terugkoppeling aan te geven, zeker als het niet positief is. Het gaat hier om iemand die jou beoordeeld en dat brengt hoe je het ook went of keert toch een ongelijkwaardige relatie met zich mee. Toch is het belangrijk om wel feedback te geven, want je leidinggevende heeft grote invloed op je werkplezier. Vind je dit lastig? Dan geven we graag wat tips om het makkelijker te maken:
Voor leidinggevenden geldt dat zij verantwoordelijk zijn voor continue feedback aan alle medewerkers.
Om de voordelen van feedback volledig uit te nutten in jouw organisatie, is het goed om constructieve feedbackcultuur te creëren. Wist je dat dit de samenwerking, de resultaten en de betrokkenheid van medewerkers vergroot? Wil je inspiratie hoe je dit kunt doen, lees dan ons Actieplan Feedbackcultuur.
Tot nu toe hebben we het alleen gehad over geven, maar hoe ga je om met feedback ontvangen? Soms roept het allerlei reacties en emoties bij je op. Het belangrijkste is om feedback te leren herkennen en het te zien als iets waar je van kunt leren. Hou het volgende in gedachten bij het omgaan met feedback:
Er zijn diverse trainingen te volgen op dit gebied, helaas gaan ze veelal uit van het aanleren van trucjes zoals het 4G-model. Bij The People Skillz Company geloven we dat goede feedback oprecht is en dus vanuit jezelf gegeven. Iedereen heeft hierin een eigen manier. Een goede feedbacktraining maakt feedback weer eenvoudig en laagdrempelig. Wij bieden feedback trainingen op maat, voor zowel medewerkers, teams als leidinggevenden.
Nieuwsgierig? Plan dan een vrijblijvende kennismaking in.
Betrokken medewerkers zijn 30% productiever, minder vaak ziek en blijven langer bij de organisatie. Maar bovenal: zijn gelukkiger. Deze scan kun je daarom doen voor jezelf, voor je team of voor je organisatie.