Feedback geven: als je het aan medewerkers vraagt, krijgen ze het liefst regelmatig feedback van hun leidinggevende en collega’s. Toch wel minimaal eenmaal per maand. Toch gebeurd het weinig, want het geven van goede feedback is lastig. Zeker als dat continue feedback is: op het moment zelf, direct gegeven wanneer het er toe doet.
Er is veel onderzoek gedaan naar wat gebrek aan feedback kost en wat het oplevert als er regelmatig feedback gegeven wordt op de werkvloer:
We weten allemaal wel wat feedback geven is. Maar wat bedoelen we eigenlijk met continue feedback?
Een organisatie van nu kan niet meer zonder een continue feedback cultuur. Het is een belangrijk onderdeel van modern prestatiemanagement, waarin medewerkers coachend en ontwikkelgericht leiding krijgen. Maar ook collega’s die elkaar onderling feedback geven maakt dat er sprake is van een feedbackcultuur.
Continue feedback stimuleren op een leuke manier? Bekijk ons feedback spel waarmee feedback goed voorbereid kan worden. Zo maak je het geven van feedback luchtig en laagdrempelig.
Feedback is dus een belangrijk instrument om medewerkers te motiveren. Maar alleen wanneer:
Goed feedback geven is dus nog een hele kunst, zeker negatieve feedback. En juist doordat het zo lastig is, slikken veel leidinggevenden en medewerkers hun feedback maar in. Zo kampen veel organisaties met een cultuur waar het niet gewoon is om elkaar aan te spreken. Met alle gevolgen van dien, want er liggen legio dossiers op het bureau van HR, waar feedback een hoop schade had kunnen voorkomen.
Om de voordelen van feedback volledig uit te nutten in jouw organisatie, is het goed om een feedback cultuur te creëren. Want wist je dat dit de samenwerking, de resultaten en de betrokkenheid van medewerkers vergroot? Wil je inspiratie hoe je dit kunt doen, lees dan ons Actieplan Feedback cultuur.
Juist door feedback laagdrempelig te maken, is de kans groter dat de feedback ook daadwerkelijk gegeven gaat worden. Zodra iemand het vertrouwen in zichzelf heeft dat de feedback die hij of zij geeft ook goed is, zal deze zich sneller uitspreken. Maar hoe leer je mensen dat?
Als HR(D) Professional heb je het model vast wel eens gezien: het 4G model voor feedback geven is de basis voor bijna alle feedback trainingen die je kunt volgen. Via 4 stappen (gedrag, gevoel, gevolg, gewenst) bereid je jouw feedback voor. Een trucje, waar veel mensen hun houvast uit halen. Maar met drie belangrijke nadelen:
Regelmatig horen we van onze klanten: we hebben al diverse trainingen geprobeerd en nog steeds spreken onze mensen elkaar nauwelijks aan op ongewenst gedrag.
Tijd voor wat anders dus. Daarom is een moderne feedback training de oplossing voor iedereen die feedback geven lastig vindt. In deze training wordt het 4G model losgelaten en leren deelnemers:
Hierdoor wordt feedback zowel laagdrempelig als leuk om te geven.
Feedback kan lastig zijn. Want je wilt de relatie goed houden, maar hoe doe je dit met een boodschap die negatief kan overkomen? Medewerkers die geen vertrouwen hebben in hun eigen vaardigheden hierin, zullen niet snel geneigd zijn om de nodige feedback te geven. Ondersteun ze daarom met een effectieve training. Bijvoorbeeld met onze training Moderne feedback voor medewerkers.
Betrokken medewerkers zijn 30% productiever, minder vaak ziek en blijven langer bij de organisatie. Maar bovenal: zijn gelukkiger. Deze scan kun je daarom doen voor jezelf, voor je team of voor je organisatie.