Je hoort de term steeds meer: het goede gesprek. Dat roept meteen de nodige vragen op. Want zou niet elk gesprek een goed gesprek moeten zijn? En impliceert het niet dat er één standaard is van een goed gesprek? Graag zetten we uiteen wat we ermee bedoelen, wat de voordelen zijn en hoe een training bij kan dragen aan je team en organisatie.
Het goede gesprek gaat over het vergroten van de betrokkenheid van medewerkers. Maar wat heeft daarop invloed?
Het goede gesprek is een veelgebruikte term voor gesprekken die onderdeel uitmaken van een moderne gesprekscyclus. In de traditionele variant stonden vooral functioneren en beoordelen centraal in de gesprekken, wat tot veel demotivatie leidde. In dit gesprek komen juist andere onderwerpen aan bod, die bewezen invloed hebben op motivatie en daarmee prestaties en werkplezier.
Deze onderwerpen verschillen per organisatie. Veelvoorkomende onderwerpen zijn:
Een training in het voeren van dit gesprek roept vaak vragen op. Want als leidinggevende kun je vaak prima gesprekken voeren. Toch kan een training Het goede gesprek heel nuttig zijn. Je leert hoe je juist in lastige situaties kunt komen tot een positief gesprek wat medewerkers motiveert. Denk bijvoorbeeld aan:
Juist in deze situaties is het goede gesprek des te belangrijker, maar ook des te lastiger. Handvatten en het oefenen met deze gesprekken zijn dan heel welkom.
Het voorbereiden van het goede gesprek komt de kwaliteit ten goede. Dat begint bij het doel bepalen. Wat wil je eigenlijk bereiken met het gesprek? Dat zal iets zijn in de trant van:
De betrokkenheid van de medewerker vergroten doordat hij of zij zich gehoord en gezien voelt en er goede afspraken zijn gemaakt over de toekomst, op de onderwerpen die er toe doen.
Dit doel moet uiteraard bij zowel de leidinggevende als de medewerker duidelijk zijn. Dat kleurt het gesprek en ook de voorbereiding. Vervolgens bepaal je:
Leidinggevende Mariska voert het goede gesprek met Abdel, een IT specialist die al een paar jaar werkzaam is bij de organisatie. Mariska heeft de betrokkenheidsscan vooraf niet in laten vullen door Abdel, maar loopt ter voorbereiding wel de onderwerpen door waarvan ze verwacht dat die belangrijk zijn om bij stil te staan. Ze besluit de volgende drie onderwerpen alvast uit te werken met een aantal vragen die ze wil stellen.
Mariska neemt zich voor om Abdel de afspraken te laten samenvatten op de email, uiterlijk een dag na het gesprek. Dan is het nog vers.
Veel organisaties worstelen met diverse problemen op personeelsvlak, zoals een hoog verzuim, disfunctionerende medewerkers en leidinggevenden die onvoldoende de menskant van hun vak beheersen. Wij helpen om met behulp van de juiste people skills deze problemen op te lossen en zo een cultuur te creëren waarin medewerkers blij en betrokken zijn, de beste prestaties laten zien en daardoor zowel de mens als de organisatie groeit.
Het voeren van goede gesprekken is ons specialisme. Wij werken daarin alleen met zeer ervaren trainers en nemen de gewenste verandering in de organisatie als uitgangspunt. Trainingen zijn daardoor altijd maatwerk, zodat er een duurzame verandering in beweging wordt gezet.
Betrokken medewerkers zijn 30% productiever, minder vaak ziek en blijven langer bij de organisatie. Maar bovenal: zijn gelukkiger. Deze scan kun je daarom doen voor jezelf, voor je team of voor je organisatie.