Logo the PeopleSkillz company
Strategisch Opleiden gaat door onder The People Skillz Company Lees meer

People Skills

Empower the people

Bij The People Skillz Company zeggen we: ‘empower the people’. Wij geloven dat door de juiste people skills te ontwikkelen, je het beste uit jezelf en de ander kunt halen. Je écht contact kunt maken.

Wat zijn people skills

Wat zijn people skills?

People skills zijn vaardigheden die je versterken in de omgang met jezelf, anderen en de systemen om je heen, zoals de organisatie waar je voor werkt. Het maakt dat je goed naar jezelf en de anderen kunt luisteren. Dat je flexibel, effectief en communicatief vaardig bent en weet hoe je een goed gesprek kunt voeren. Niet omdat je een model kunnen oplepelen, maar omdat je weet hoe je het verschil kunt maken. People skilled persons gaan gemakkelijker met onvoorspelbare situaties en veranderende omstandigheid om.

People Skills in organisaties

Empower the people

In de huidige wereld van arbeidsmarktkrapte, burn-outs en vier verschillende generaties op de werkvloer, vliegen de personele uitdagingen ons om de oren. Van hoog verzuim en ongewenst verloop, tot weerstand, psychische belasting en medewerkers die onvoldoende presteren of zich niet aangesproken voelen. Hierin zijn people skills essentieel. Niet alleen voor managers, maar ook voor medewerkers. Wil je weten wat wij voor jouw organisatie of team kunnen betekenen?

Onze people skills

Verschillende people skills

De lijst met people skills is oneindig. Toch is de ene skill belangrijker dan de ander. De volgende people Skills zijn echte ‘powerskills’, die je positie in een professionele en sociale omgeving versterken en verstevigen.

Het vermogen om je eigen emoties, gedachten en gedrag te herkennen, begrijpen en beheersen.

Ken jij je eigen talenten, valkuilen, uitdagingen en patronen? Als je weet wat jouw triggers en drijfveren zijn en hoe je reageert op anderen. Snap je waarom je doet wat je doet. En wat je anders zou kunnen doen. Emoties begrijp je hierdoor beter. Weet jij in welke situaties je ineffectief bent en hoe je dat kunt ombuigen naar effectief gedrag?

Het vermogen om constructieve, respectvolle en waardevolle informatie te formuleren en communiceren naar anderen, om hun prestaties en ontwikkelingen te verbeteren.

Feedback heeft vaak een formele en zware ondertoon, maar in essentie gaat het om terugkoppeling geven op wat je ziet, voelt, ervaart en hoort. In positieve, neutrale en negatieve zin. Feedback geven op inhoud van het werk vinden we vaak normaal. Maar durf jij mensen aan te spreken op hun gedrag? De kunst is om dit op zo’n manier te doen dat de relatie goed blijft (of wordt). De essentie van feedback zit in het jezelf uitspreken. Met recht dus een ‘powerskill’. Maar onder feedback valt ook het ontvangen van feedback. Lukt jou dit zonder defensief te worden? Of ben je juist te bescheiden?

Het vermogen om effectief samen te werken met anderen om een gemeenschappelijk doel te bereiken.

Je hebt collega’s waarmee je kunt lezen en schrijven, je hebt aan een half woord genoeg. Maar in een team zitten vaak ook mensen waarmee je de samenwerking minder makkelijk vindt. Hoe werk je effectief en fijn met elkaar samen? En hoe zorg je datje hele team goed met elkaar samenwerkt. Daar heb je een grote invloed op. Dat gaat verder dan dat iedereen met elkaar door een deur kan. Samenwerken gaat ook over de juiste dingen doen en over afdelingen heen kijken. Lukt het jou om samen te werken met een diversiteit aan mensen, ook als de druk hoog is?

Het vermogen om actief te luisteren naar anderen, perspectief te begrijpen, vragen te stellen, empathie te tonen en duidelijk en effectief te communiceren.

In een snel veranderende wereld, met een grote diversiteit aan mensen is het voeren van gesprekken een kunst geworden. Gespreksvoering is meer dan een zender, ontvanger en boodschap. Er spelen emoties en andere perspectieven mee. Je wilt de vraag of de zorg achter een bepaalde opmerking kunnen aanvoelen. Wat voor jou de normaalste zaak van de wereld is, is dat voor een ander misschien niet. Weet jij hoe je iemand in een gesprek motiveren, verbinding maken en vertrouwen opbouwen?

Het vermogen om anderen te motiveren en te inspireren om een gemeenschappelijk doel te bereiken.

Leiderschap is een veelomvattende people skill. Het gaat aan de ene kant om visie, strategie en kaders neerzetten. Aan de andere kant om het meenemen van mensen. Het inspireren en motiveren van mensen is essentieel binnen deze people skill. Als leider moet je constant wisselen van stijl, maar ook authentiek blijven. Vanuit jezelf je aanpassen aan de ander, is een belangrijk onderdeel van leiderschap. Dat betekent grondige kennis van jezelf en veel empathie voor de ander. Wat zijn jouw kaders en doelen om een goede leider te worden?

Het vermogen om de verantwoordelijkheid en controle te nemen over eigen doelen en gedrag, acties en problemen te identificeren en (proactieve) beslissingen te nemen.

Lukt het jou om echt verantwoordelijkheid te nemen over je werk en alles wat daarbij hoort? Ook als het tegenzit? Eigenaarschap en persoonlijk leiderschap voelen vaak schizofreen. Je kunt eigen beslissingen nemen en bent pro-actief.  Maar kunt ook goed inschatten waar je om hulp nodig hebt en wat juist niet tot jouw rol behoort. Uiteindelijk gaat het over denken in mogelijkheden en oplossingen. Ken jij het doel en het gewenste resultaat? En weet je daarvoor de juiste mensen te betrekken en de juiste keuzes te maken?

Het vermogen om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden en situaties.

Verandering is aan de orde van de dag. Er zijn nauwelijks nog functies met vaste taken en verantwoordelijkheden. Wendbaarheid gaat verder dan alleen meegaan in deze veranderingen. Het gaat om actief bijdragen aan de veranderingen en het laten zien van gedrag wat daarbij past. Weet jij hoe je in beweging kunt komen?

Het vermogen om in jezelf te geloven en op je eigen capaciteiten te vertrouwen.

Hoe goed je people skills ook ontwikkelt zijn, zonder zelfvertrouwen wordt alles wat je doet een stuk lastiger. Het gebrek aan zelfvertrouwen heeft invloed op hoe je een gesprek voert, in het nemen van eigenaarschap en hoe jij je uitspreekt. Door zelfvertrouwen op te bouwen slaap je zelfs beter. Heb jij voldoende zelfvertrouwen?

Het vermogen om een productieve werkomgeving te creëren, talenten binnen een organisatie te identificeren, ontwikkelen en behouden.

Talent management gaat niet alleen over talent. Het zien van waar je niet goed in bent, wat niet bij je past en wat je energie kost is talent management. Voor jezelf betekent talent management dat je invloed uitoefent op het werk wat je doet, hoe je dat doet en kiezen waar je energie insteekt. Talent management als leidinggevende betekent dat je het werk en ieders talent op elkaar aanpast. Iedereen in zijn kracht zet of werft als een mix van talenten ontbreekt. Dat je mensen laat groeien vanuit hun talenten en ze faciliteert om in hun kracht te komen en te blijven. Ken jij je eigen talenten en herken jij talenten bij anderen?

Het vermogen om anderen te begeleiden en te ontwikkelen, hun sterke punten te identificeren en hen te helpen bij het overwinnen van uitdagingen.

Los jij  problemen voor de mensen op of help je ze zelf de oplossing te kiezen die bij hen past? Daar gaat het om bij coaching. Iemand de situatie te helpen te doorgronden. Om dat vervolgens om te zetten naar oplossingen die iemand zelf bedenkt en uit kan voeren. Ken jij de verschillen tussen de rol van adviseur en coach? Weet jij hoe je iemands leervraag kunt doorgronden, welke vragen je kunt stellen en welke juiste instrumenten je aan moet reiken?

Podcast

Luister onze podcast

eigenaarschap podcast

Eigenaarschap stimuleren in 3 stappen

Verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie leggen: een goed idee, maar hoe doe je dat? Start in drie stappen met het stimuleren van eigenaarschap.
Play button
Luister de aflevering - 10 minuten
Ons aanbod

People skills trainingen

Altijd op maat voor jouw organisatie

The People Skillz Company biedt verschillende trainingen voor jouw organisatie. Altijd afgestemd op de veranderingen die jullie willen maken.

Inspiratie

Lees, luister en ontdek

Meer over dit onderwerp
gesprek in organisatie

“Managers zijn vreselijk in het ontwikkelen van talent”

Artikelen
lees verder
Coachend leiderschap podcast

Coachend leiderschap en de reparatiereflex

Podcasts
Starten met coachend leiderschap kan al op een simpele manier, zonder zware trainingen. Stop met de reparatiereflex, start met onze podcast.
lees verder

De continue dialoog als onmisbaar element

Artikelen
lees verder