De continue dialoog is een onmisbaar element binnen een moderne gesprekscyclus. Maar wat is het eigenlijk? En waarom is het zo’n essentieel onderdeel? In dit artikel vind je een verkenning én tips hoe je de kwaliteit van de continue dialoog kunt verbeteren.
Eigenlijk is dit best een rare term. Geen enkele medewerker en manager zijn continu met elkaar in gesprek. Dat zou niet werkbaar zijn. De continue dialoog gaat over:
Maar wat heeft de gesprekscyclus hier nu mee te maken? Want die is alles behalve continu. Meestal bestaat een gesprekscyclus uit één tot drie gesprekken per jaar. Moeten die dan opeens iedere twee weken of iedere maand gevoerd worden?
Liever niet. Want die gesprekken uit de gesprekscyclus, die worden helemaal niet zo gewaardeerd. Vaak worden ze ervaren als ‘moetje’ en vindt menig medewerker (en manager) ze demotiverend. Toch is er wel een verband. De moderne gesprekscyclus gaat namelijk uit van een continue dialoog als basis. Als deze basis goed zit, ziet de moderne gesprekscyclus er heel anders uit dan de traditionele.
Nog steeds een traditionele gesprekscyclus die voor medewerkers en leidinggevenden voelt als een moetje? Dan is het tijd om te starten met het ontwerpen van een moderne gesprekscyclus. The People Skillz Company kan daarin ondersteunen met ons project moderne gesprekscyclus ontwerpen. Benieuwd wat daar de voordelen van zijn? Neem dan eens een kijkje bij de projectinformatie of maak een vrijblijvende afspraak.
Zoals gezegd neemt de moderne gesprekscyclus de continue dialoog tussen manager en medewerker als basis. Als deze gesprekken gelijkwaardig zijn en regelmatig plaats vinden, over doelen, het sturen op resultaten en de ontwikkeling van de medewerker, dan is de traditionele gesprekscyclus overbodig. Immers: de traditionele gesprekscyclus kent een doelstellend gesprek (ook wel plannings- of startgesprek genoemd), opvolging hiervan tijdens het functioneringsgesprek en een stukje beoordeling en ontwikkeling aan het einde van het jaar. Hierbij heeft een continue dialoog vele voordelen ten opzichte van een traditionele gesprekscyclus:
Met de continue dialoog als basis kan de gesprekscyclus ingezet worden waar het voor bedoeld is: een stuk reflectie. Want tijdens de reguliere gesprekken ligt de focus op de dagelijkse gang van zaken. Zonder gesprekscyclus wordt een stukje overstijging van deze dagelijkse gang van zaken snel vergeten. Een moment om te reflecteren of de werkzaamheden nog wel aansluiten op de strategie van de organisatie. Of dat de ontwikkeling van de medewerker nog voldoende opgepakt wordt en de juiste kant op gaat. Of het gedrag van de medewerker nog in lijn is met de kernwaarden van de organisatie. Een mooie aanvulling dus.
Dat de continue dialoog en de gesprekscyclus hand in hand gaan, valt kort samen te vatten in bovenstaande zin. In de continue dialoog staat centraal of we de dingen die we doen, goed doen (en eventueel beter kunnen doen). In de gesprekscyclus staat centraal of we nog steeds de goede dingen doen.
Er zijn organisaties die er tegenaan lopen dat die continue dialoog kwalitatief niet op orde is. Dit is met name in organisaties waar leidinggevenden doorgegroeid zijn als specialist naar manager. De reguliere gesprekken zijn dan vaak gericht op dagelijkse werkzaamheden en het blussen van brandjes. Hoe kun je in zo’n organisatie de kwaliteit van de continue dialoog toch verbeteren?
Door structuur te geven aan de continue dialoog kun je managers en medewerkers helpen om een gesprek te voeren over de juiste onderwerpen. De belangrijkste taak van een manager is om de afgesproken doelen te managen en prestaties in goede banen te leiden. De volgende structuur werkt daarom goed:
Door deze structuur te volgen blijven manager en medewerker uit de valkuil om het vooral over problemen te hebben en brandjes te gaan blussen.
Altijd goede gesprekken voeren, zowel in de gesprekscyclus als de reguliere gesprekken? Zorg dat je leidinggevende daar de juiste vaardigheden voor hebben. Neem een kijkje bij onze training Het goede gesprek of maak een vrijblijvende afspraak voor een op maat gemaakt programma.
Als het gaat over doelen, dan denken veel managers en medewerkers aan resultaatdoelen, die voor een jaar vastgesteld worden. Toch zijn er ook andere doelen. Allereerst zijn er ook korte termijn doelen. Zo vinden mensen het prettiger om met kwartaaldoelen te werken, omdat die vaak concreter zijn. Medewerkers hebben ook het gevoel dat ze meer invloed hebben op kwartaaldoelen dan op jaardoelen. Daarnaast zijn er ook nog persoonlijke doelen of ontwikkeldoelen. Buiten de resultaten die in de werkzaamheden terugkomen, zijn deze doelen vaak meer overstijgend.
Een medewerker die eigenaar is van zijn doelen en deze vastlegt, zal sneller geneigd zijn om te focussen op het behalen van deze doelen. Het helpt dus als de medewerker de doelen zelf vastlegt. Het is als het ware een ‘vaste’ agenda voor de gesprekken in de continue dialoog.
Wil je meer weten over de continue dialoog, de gesprekscyclus of het verbeteren van de kwaliteit van de gesprekken middels training? Dan ben je bij The People Skillz Company aan het juiste adres. Bekijk onze trainingen of maak een vrijblijvende afspraak om jouw situatie te bespreken.
Betrokken medewerkers zijn 30% productiever, minder vaak ziek en blijven langer bij de organisatie. Maar bovenal: zijn gelukkiger. Deze scan kun je daarom doen voor jezelf, voor je team of voor je organisatie.