Feedback trainingen zijn er in overvloed. Niet zo gek, want als we iets lastig vinden is het wel feedback geven. Als je zelf wel eens feedback hebt gegeven welke niet goed ontvangen werd, waag je je er misschien wat minder snel aan. Een training kan niet wegnemen dat je nog eens zo’n ervaring krijgt. Maar het zorgt er wel voor dat je weet dat het niet aan jou ligt. Als jij feedback op een goede manier geeft, is de kans ook nog eens vele malen groter dat je een positieve reactie krijgt. Ook als de boodschap misschien wel negatief is.
Er is veel onderzoek gedaan naar wat gebrek aan feedback kost en wat het oplevert als er regelmatig feedback gegeven wordt op de werkvloer:
Bij The People Skillz Company hebben we een training moderne feedback. Maar wat is moderne feedback eigenlijk? Dat begint bij de basis. Veel feedback is namelijk gebaseerd op traditionele feedback modellen. Denk aan het 4G-model, het hamburgermodel, ik-ik-jij. Allemaal goedbedoelde modellen waardoor we denken houvast te hebben, maar die de feedback alsmaar ingewikkelder hebben gemaakt en juist lastiger om te geven. Moderne feedback laat al die modellen los. Kenmerken van moderne feedback zijn:
Denk je eens in hoe fijn je werk en je leven is als je feedback gewoon durft te geven. Groot, klein, maar altijd op het moment dat het ertoe doet. Turf maar eens hoe vaak je in een week toch je woorden inslikt of je ergens maar bij neerlegt. Die collega die maar blijft kletsen terwijl jij het druk hebt. Dat grapje waar je je toch wel ongemakkelijk bij voelde. Iemand die weer niet de stukken op tijd heeft aangeleverd. Een vriendin die je voor de zoveelste keer een half uur laat wachten. Wat als je op al deze momenten kunt zeggen wat je denkt, zonder dat de relatie met de ander daarmee onder druk komt te staan? Dat levert veel op:
Dit is alleen nog maar wat het met jou doet. Vergeet niet dat de ander ook groeit van feedback. Daarom is het belangrijk om je feedback op een goede manier te geven. Een moderne feedback training helpt je daarbij.
Er zijn diverse trainingen te volgen op dit gebied, helaas gaan ze veelal uit van het aanleren van trucjes zoals het 4G-model. Bij Strategisch Opleiden geloven we dat goede feedback oprecht is en dus vanuit jezelf gegeven. Iedereen heeft hierin een eigen manier. Een goede feedback training maakt feedback weer eenvoudig en laagdrempelig. Daardoor wordt het meteen een stuk makkelijker. Wij bieden feedback trainingen op maat, voor zowel medewerkers, teams als leidinggevenden.
Nieuwsgierig? Plan dan een vrijblijvende kennismaking in.
Als je aan feedback denkt, denk je waarschijnlijk meteen aan een manager die medewerkers vertelt hoe ze het doen. Maar wist je dat feedback bij medewerkers onderling veel meer effect heeft? Daarom is het goed om een moderne feedback training voor medewerkers te organiseren. Zo creëer je een feedback cultuur, waar mensen mét elkaar praten in plaats van óver elkaar.
Medewerkers willen graag regelmatig feedback ontvangen en dat hoeft dus niet per se van hun manager. Ook al speelt die een belangrijke rol, ontwikkeling en groei komt ook doordat een collega je op een fijne manier terugkoppeling geeft.
Om de voordelen van feedback volledig uit te nutten in jouw organisatie, is het goed om een feedback cultuur te creëren. Want wist je dat dit de samenwerking, de resultaten en de betrokkenheid van medewerkers vergroot? Wil je inspiratie hoe je dit kunt doen, lees dan ons Actieplan Feedback cultuur.
Maar ook als manager is een belangrijke taak om medewerkers, maar ook je collega-leidinggevenden en je eigen leidinggevende, van feedback te voorzien. Het helpt je mensen groeien en vergroot de betrokkenheid bij het team en de organisatie. In de training feedback geven voor managers ga je samen met andere leidinggevende je vaardigheden naar een hoger niveau brengen, zodat je ieder lastig gesprek hierover aan kan.
Een belangrijk kenmerk van moderne feedback is dat het continu gegeven wordt: op het moment dat het nodig is. We wachten vaak te lang met het geven van onze feedback. Ook doen we het vaak tijdens formele momenten, zoals het functioneringsgesprek of het beoordelingsgesprek. Daarom is continue feedback belangrijk. Dat kan informeel en zelfs dagelijks. Tijdens de training moderne feedback leer je hoe je dit op een goede manier kunt doen.
Waar je in feedback terugkijkt naar iets wat al gebeurd is, focust feedforward juist op de toekomst. Er wordt in z’n geheel niet teruggekeken. De potentie van de persoon staat hierin centraal. Deze potentie haal je naar buiten door je uit te spreken over verwachtingen in de toekomst. Bijvoorbeeld dat je ziet dat iemand veel potentie heeft op het gebied van leiderschap en dat de volgende stap hierin is dat iemand meehelpt met het uitdragen van de nieuwe visie of verandering.
Soms wordt feedforward gezien als motiverende manier van feedback geven. In plaats van te zeggen ‘de afgelopen keren ben je telkens te laat geweest’, wordt de feedback als het ware verpakt in een toekomstige verwachting: ‘ik wil dat je in de toekomst op tijd bent’. Dit is alles behalve motiverend, want de ander voelt feilloos aan wat je hiermee wilt zeggen. Je loopt het risico dat iemand zich op deze manier voor de gek gehouden voelt.
Feedforward gaat ook verder dan het geven van een compliment over iemands talent of kracht. Ook als je ziet dat iemand potentie heeft, is het niet voldoende om slechts die potentie te benoemen. Het is belangrijk dat je daarbij ook concrete verwachtingen uitspreekt. En concreet betekent:
Het voorbeeld van hiervoor (dat iemand meehelpt met het uitdragen van de nieuwe visie of verandering) is dan ook nog niet concreet genoeg. Beter is:
Bereid feedback goed voor, de kans dat het dan goed overkomt vergroot je hiermee. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld ons feedback spel.
Omdat feedforward een mooi middel is om groei en ontwikkeling vorm te geven, is het een standaard onderdeel van de moderne feedback training. Het past goed in het kader waarin sturen op talenten betere resultaten laat zien dan het verbeteren van waar iemand niet goed in is. Zo inspireer je mensen om echt het beste uit zichzelf te halen.
Betrokken medewerkers zijn 30% productiever, minder vaak ziek en blijven langer bij de organisatie. Maar bovenal: zijn gelukkiger. Deze scan kun je daarom doen voor jezelf, voor je team of voor je organisatie.