Performance management: een hippe Engelse term of serieus instrument? Wat ons betreft dat laatste. Goed performance management zorgt voor versnelde groei van de organisatie, het team en als persoon. Daarom een uiteenzetting van wat het is en hoe je het succesvol inzet.
Doe je mee met onze gratis online sessie over de gesprekscyclus?
Gallup heeft onderzoek gedaan naar de effecten van een moderne gesprekscyclus:
Als je performance management letterlijk vertaalt naar het Nederlands is het ‘prestatiemanagement’. Oftewel: het sturen op prestaties. Centraal hierin staat het verband tussen de individuele prestaties van een medewerker en de uiteindelijke strategische doelen van een organisatie. Die moeten in lijn liggen met elkaar en zo optimaal als mogelijk zijn. Hiervoor heeft een organisatie diverse instrumenten tot zijn beschikking, bijvoorbeeld:
McKinsey beschrijft de instrumenten van een organisatie in het 7S-model.
Om te komen tot succesvol performance management zijn een aantal elementen onmisbaar:
Performance management binnen een agile werkomgeving of in zelfsturende teams kan net even anders werken, omdat de traditionele rollen hierin zijn losgelaten.
Om performance management succesvol in te zetten in een organisatie, is het nodig dat de gesprekscyclus (of: de performance management cyclus) op een moderne wijze wordt ingericht. Niet meer tweemaal per jaar doelen stellen en evalueren, maar continu. Daarnaast worden de oude functionerings- en beoordelingsgesprekken vervangen voor ontwikkel- en reflectiegesprekken.
Wil je meer weten over het optimaliseren van jullie performance management cyclus? Download dan ons stappenplan zodat je snel overzicht krijgt of bekijk hoe wij je kunnen ondersteunen met het project Moderne Gesprekscyclus ontwerpen
Naast de formele gesprekken in de gesprekscyclus, wordt performance management pas succesvol wanneer het ook in de dagelijkse praktijk wordt ingebed. Gesprekken tussen leidinggevenden en medewerkers zouden meer in het teken moeten staan van het stellen, opvolgen en evalueren van doelen. Niet tweemaal per jaar, maar continu via performance management gesprekken. Die hoeven niet per se zo te heten, maar een continue dialoog is onmisbaar binnen succesvol performance management.
Binnen performance management speelt HR een belangrijke rol. Allereerst in de rol van aanjager, maar ook in de rol van ondersteuner. Binnen verschillende thema’s speelt performance management een rol:
Natuurlijk kunnen de vaardigheden van leidinggevenden niet onbesproken blijven. Om performance management succesvol neer te zetten is het nodig dat leidinggevenden de juiste vaardigheden hebben. In de praktijk zien we dat moeite hebben met de volgende onderdelen. Onder ‘doorgegroeide specialisten’ is dit nog sterker:
Misschien nog wel belangrijker dan vaardige leidinggevenden zijn vaardige medewerkers. Goed performance management komt bottom-up en niet alleen top-down. Medewerkers zijn prima in staat om voor zichzelf resultaatdoelen te stellen en hierin eigenaarschap te tonen. Alleen is het nooit van hun verwacht. Daarom is het erg nuttig om bij het optimaliseren van performance management te investeren in medewerkers. Met name in de volgende onderwerpen:
The People Skillz Company heeft voor talloze organisaties in diverse branches al een moderne gesprekscyclus mogen ontwerpen. Daarom kunnen we jou snel en goed ondersteunen. Dit doen we door met elkaar een project op te starten, waar wij de projectbegeleiding op ons nemen. Dit bespaart jou tijd en levert de organisatie kwaliteit.
Een verbetering in performance management levert veel op, maar voelt soms als een groot en niet te overzien project. Toch is het belangrijk om dit zo eenvoudig mogelijk te houden. De kracht zit juist in de eenvoud. En uiteindelijk is ook performance management geen rocket science. Stap voor stap kom je tot het beste resultaat. Weet je niet waar je moet beginnen? Dan raden wij de volgende stappen aan:
Betrokken medewerkers zijn 30% productiever, minder vaak ziek en blijven langer bij de organisatie. Maar bovenal: zijn gelukkiger. Deze scan kun je daarom doen voor jezelf, voor je team of voor je organisatie.