Annet van Duren richtte in 2019 na een roerige periode The People Skillz Company op met als doel werkend Nederland te empoweren en het potentieel van betrokken medewerkers te verzilveren. “Na het werken voor grotere corporate organisaties, stapte ik op mijn 30e over naar een kleine scale-up. De hoop was groot dat de negatieve cultuur die ik eerder had ervaren hier anders zou zijn. Helaas was het tegenovergestelde het geval.”
Na tien jaar gewerkt te hebben in verschillende organisaties, kon ik concluderen dat het nergens écht anders was. Hoge werkdruk, te weinig aandacht voor persoonlijke groei en ontwikkeling, traditioneel management en een slechte feedbackcultuur. De negatieve werkervaringen stapelden zich bij mij op. Het resultaat van die tien jaar was een fikse burn-out. Ik was 34 jaar, volledig opgebrand en klaar om de handdoek in de ring te gooien.
Na hersteld te zijn van mijn burn-out besloot ik voor mezelf te kiezen. Als ZZP’er hielp ik bedrijven met cultuurverbeteringen. Ik zag al snel dat het nergens écht anders was. Mijn negatieve ervaringen uit het verleden, waren allesbehalve uniek. Overal waar ik kwam zag ik dezelfde herkenbare problemen. Een traditioneel systeem waar niet alleen ik, maar heel veel medewerkers en leidinggevenden last van hebben. Een systeem van doelen opleggen, de inhoud van het werk centraal zetten en niet de mens. Een focus op functioneren, beoordelen en afrekenen, dat leidt tot hoog verzuim en hoog verloop. Een ziekmakend systeem. Ik wilde niets liever dan dit systeem veranderen. Mensen en hun intrinsieke motivatie centraal zetten binnen de kaders van de organisatie. Focus op hun groei en hun toekomst. Maar als zelfstandige was dit als dweilen met de kraan open. Een druppel op een gloeiende plaat. Maar het écht groter aanpakken? Daar had ik het lef niet voor.
Toen ik in 2019 zwanger werd van mijn dochter, voelde ik me sterker dan ooit. Ik wilde niets liever dan haar trots maken en laten zien dat als je ergens in gelooft, je er voor 200% voor moet gaan. Ik wilde haar grote voorbeeld worden door mijn eigen dromen na te jagen. Gedreven door mijn eigen inzichten en mijn achtergrond als onderwijskundige startte ik The People Skillz Company (voorheen Strategisch Opleiden).
Anno 2024 is er al veel verbeterd, maar er is nog steeds van alles mis op het gebied van werkgeluk en medewerkersbetrokkenheid. Slecht een schokkende 12% van de medewerkers in Nederland noemt zichzelf betrokken*. Het is dus niet gek dat gebrek aan betrokkenheid bedrijven wereldwijd jaarlijks 9 biljoen euro aan productiviteit kost. Iets wat in de huidige tijd van arbeidsmarktkrapte, burn-outs en vier verschillende generaties op de werkvloer anders kan én anders moet.
Investeren in medewerkers is geen nice to have, maar een absolute need to have. Een organisatie die zich dit realiseert en investeert in mensen, ervaart hier direct de productiviteitsverhogende effecten van. Dit hoeft niet ingewikkeld te zijn. Of je nu klein wilt beginnen met het creëren van een open feedbackcultuur, of aan de slag wilt met een moderne gesprekscyclus. Eigenlijk draait alles om het ontwikkelen van de juiste people skills. Door medewerkers te empoweren met de juiste people skills, kunnen ze echt het beste uit zichzelf en anderen halen. Zijn ze enthousiast en betrokken. Luisteren ze écht naar zichzelf en de ander. Zijn ze flexibel, effectief en communicatief vaardig en weten ze hoe ze een goed gesprek kunnen voeren. Niet omdat ze een model kunnen oplepelen, maar omdat ze hebben ervaren hoe ze het verschil kunnen maken.
Gelukkig zie ik dat steeds meer organisaties kiezen voor een dialooggerichte aanpak. Naar mensen kijken, in plaats van naar systemen. Bijvoorbeeld door de betrokkenheid in hun organisatie in kaart te brengen door middel van onze (onlangs vernieuwde) betrokkenheidsscan. In de afgelopen jaren hebben we al veel organisaties geholpen met het in beweging brengen van medewerkers. Effecten mogen realiseren, zoals een ziekteverzuim dat zakte van 11 naar 6 procent. We hebben laten zien dat het creëren van betrokkenheid best ingewikkeld kan zijn, maar ook praktisch en met no-nonsense oplossingen gerealiseerd kan worden. Zo gebruiken we in onze trainingen geen uitgekauwde en inefficiënte modellen, maar trainen we op basis van eigen ervaringen van deelnemers. Ook maken we gebruik van de bewezen methode van ‘mastery based learning’. We trainen met oog voor de behoefte en het niveau van elke deelnemer. Zo krijgen deelnemers elke skill onder de knie. Onze aanpak is eenvoudig en juist daarom zo doeltreffend gebleken in de praktijk.
Dit jaar vieren we ons vierjarig jubileum. Ik ben ontzettend trots hoe we met al onze pragmatische aanpak, ervaren adviseurs- en trainersteam en steengoede uitvoering voor zo veel organisaties en managers en medewerkers het verschil hebben weten te maken. Met de nieuwe naam, merkverhaal en website peopleskillz.nl willen we Nederland nog meer doordringen van de noodzaak om dingen anders te doen. Gezamenlijk verzilveren we het potentieel van betrokken medewerkers, als drijvende kracht achter het succes van elke organisatie.”
Betrokken medewerkers zijn 30% productiever, minder vaak ziek en blijven langer bij de organisatie. Maar bovenal: zijn gelukkiger. Deze scan kun je daarom doen voor jezelf, voor je team of voor je organisatie.