Logo the PeopleSkillz company
Wij zijn nu B Corp gecertificeerd! Meer weten? Bekijk deze pagina

Het People Skills model als volgende stap

Waarom groei stagneert

De productielijn draait op volle toeren, IT automatiseert wat er te automatiseren valt, terwijl R&D de producten en diensten blijft vernieuwen. Op een jaarlijks terugkerende meevaller na, zit er weinig groei in de omzet van veel organisaties. Het is gerommel in de marges. Schuiven met procenten. En toch zijn we er met z’n allen iedere dag druk mee bezig. We schrijven er jaarverslagen en strategische plannen over. We rapporteren dagelijks over de minimale verschillen en hoe ze bijdragen aan de totale koers. Maar waarom heeft het dan allemaal geen écht effect?

Black Box

Laat ik je even uit een droom helpen:

  • In een organisatie waar vergaderingen vaker voorkomen dan projecten worden afgerond, is het logisch dat teams vastlopen en de innovatiekracht laag is.
  • In een organisatie waar elke beslissing langs drie managementlagen moet, is het geen verrassing dat initiatief en eigenaarschap ontbreken.
  • In een organisatie waar managers vooral bezig zijn met controleren in plaats van leiden, is het geen wonder dat het eigenaarschap onder medewerkers afneemt.
  • In een organisatie waar hiërarchie belangrijker is dan de missie, is het niet vreemd dat resultaten achterblijven.
  • In een organisatie waar managers hun tijd besteden aan processen in plaats van aan mensen, is een gebrek aan motivatie te verwachten.

Misschien herken je enkele voorbeelden. Misschien komen ze je allemaal bekend voor. Al deze voorbeelden hebben maar één conclusie: in een organisatie waar individualistisch gewerkt wordt, waar controle de overhand heeft en er niet wordt gepraat, laat staan feedback wordt gegeven, is de betrokkenheid laag. En dit is de belangrijkste remmende factor van je (productiviteits) groei.

Betrokkenheid als winstbepalende factor

Sinds de industriële revolutie richten we ons op één ding: het optimaliseren van onze processen en procedures. We zijn hierin doorgeslagen en zien de belangrijkste assets van elke organisatie over het hoofd: de mensen. We managen elke puntenslijper in de organisatie, maar zien ons menselijke kapitaal niet als de belangrijkste strategische groeidrijvers van succes. En precies dat is wat ze zijn: de motoren van innovatie, de dragers van cultuur en de sleutel tot duurzame groei. Medewerkers maken het verschil. Organisaties die goed zijn voor hun medewerkers, krijgen medewerkers die goed zijn voor de organisatie.

Krijg je het voor elkaar betrokken medewerkers te creëren, dan ervaar je hier direct de productiviteitverhogende effecten van. De bewijslast hiervan ligt al een aantal jaar op de plank. Gallup doet al sinds de late jaren ’90 onderzoek naar de impact van betrokkenheid op de productiviteit in het Gallup Employee Engagement Survey. Daaruit komen cijfers, die het waard zijn jezelf af te vragen waarom we zo weinig aandacht hebben voor betrokkenheid. Zo behalen gelukkige medewerkers 30% eerder hun doelstellingen. Teams met een hoge betrokkenheid zijn 17% productiever en ervaren 41% minder verzuim. Organisaties met een hoge betrokkenheid zijn 23% winstgevender dan organisaties met een lage betrokkenheid en melden 40% minder kwaliteitsincidenten en 70% minder veiligheidsincidenten.

People skills als menselijke motor

De oplossing ligt in een fundamenteel andere benadering. Dit begint bij het stoppen met het managen van mensen met processen en procedures. Het beseffen dat je mensen leidt met oprechte aandacht, tijdige feedback en het begrijpen van wat ze nodig hebben om hun werk goed en met plezier te doen. Dat is geen fruitmand bij het koffieapparaat of een standaard een-keer-in-de-week-bila. Echte verandering ontstaat wanneer je verder kijkt dan oppervlakkige gebaren. Dit begint met het neerzetten van een stevig kader. Echte smeerolie van de machine: people skills.

Laten we stoppen met het sleutelen aan de buitenkant van de machine en beginnen met het onderhouden van de motor. Dat is hoe je een ontregelde machine soepel laat draaien en het beste haalt uit mensen, teams en uiteindelijk de organisatie.

People skills maken het verschil tussen oppervlakkige samenwerking en echte verbinding. Het gaat om écht luisteren, de kunst van het gesprek voeren en slim omgaan met conflicten. Door te investeren in deze vaardigheden creëer je een cultuur waarin mensen zich gezien voelen, waar feedback geen kritiek is, maar een kans en waar eigenaarschap en een goed gesprek voeren vanzelfsprekend is.

People skills: het model

Die people skills zijn niet langer een black box. Alle succesfactoren die bewezen de betrokkenheid van onze mensen vergroot en daarmee de resultaten van de organisatie, hebben wij voor jullie opgenomen in een eenvoudig en overzichtelijk model: het People Skills model. Het model kun je toepassen op drie verschillende niveaus.

Niveau 1: de organisatie

Zorg dat je beleid als organisatie gericht is op alle negen people skills. Het gaat niet alleen over de inhoud van het werk (functieprofielen) en duidelijke verwachtingen (doelstellingen). Het gaat over veel meer dan dat: zorg dat er een professionele sfeer heerst door een goede feedback cultuur. Zorg dat je lerend vermogen optimaal is door voldoende oog voor ontwikkeling. Zorg dat je alle onderdelen van de menselijke motor optimaliseert en krijg een soepel lopende organisatie.

Niveau 2: de leidinggevende

De inhoud: de veilige haven van veel doorgegroeide leidinggevenden. Maar slechts een onderdeel van de menselijke motor. Kunnen jullie leidinggevenden op alle lagen het verschil maken? Weet een leidinggevende toptalent te laten schitteren en onderpresteren te bespreken? Weet een leidinggevende ook de lastige gesprekken te voeren en zowel kaders als regie te geven? De impact van een leidinggevende op de betrokkenheid van je mensen is enorm. Niet voor niets bestaat het spreekwoord mensen verlaten niet hun baan maar hun baas.

Niveau 3: de medewerker

Inhoudelijk de beste zijn, betekent nog niet dat je je werk goed kunt doen. Want je bent onderdeel van een geheel en hebt daarmee impact op de betrokkenheid van anderen, maar ook je eigen resultaten. Weet jij de regie te nemen over alle facetten van jouw eigen menselijke motor? Pak jij het eigenaarschap op zowel je werkinhoud, als je ontwikkeling en je werkdruk?

Afspraak maken?

Zorg dat jullie organisatie weer gaat draaien zonder horten en stoten. Ga van brandjes blussen naar lange termijn succes. Kan jouw organisatie daar wel wat hulp bij gebruiken? We gaan graag met je in gesprek over hoe jij het menselijke motor model kunt toepassen in jullie organisatie.

De oprichter van the people Skillz company, Annet van Duren.

“Dat een schokkende 12%* van de medewerkers in Nederland zichzelf betrokken noemt, is iets wat anders kan én anders moet.”

Artikelen
Dit onderzoek toont aan dat we iets moeten doen aan de betrokkenheid van onze medewerkers. Dat is goed voor de mensen én voor de organisatie.
lees verder
gesprek in organisatie

“Managers zijn vreselijk in het ontwikkelen van talent”

Artikelen
Uit onderzoek van KornFerry blijkt dat managers slecht zijn in het ontwikkelen van talent. Drie tips om dit te verbeteren.
lees verder
Overleg van een divers team achter laptops in een kantoorruimte, waar teamleden vriendelijk naar elkaar luisteren en met elkaar communiceren

“Training is the new Recruitment”

Artikelen
De perfecte kandidaat met de juiste ervaring en opleiding is niet meer te vinden. Daardoor krijgt het opleiden en ontwikkelen van mensen een steeds belangrijke rol in de 'war on talent'. Oftewel: training is the new recruitment.
lees verder