De productielijn draait op volle toeren, IT automatiseert wat er te automatiseren valt, terwijl R&D de producten en diensten blijft vernieuwen. Op een jaarlijks terugkerende meevaller na, zit er weinig groei in de omzet van veel organisaties. Het is gerommel in de marges. Schuiven met procenten. En toch zijn we er met z’n allen iedere dag druk mee bezig. We schrijven er jaarverslagen en strategische plannen over. We rapporteren dagelijks over de minimale verschillen en hoe ze bijdragen aan de totale koers. Maar waarom heeft het dan allemaal geen écht effect?
Laat ik je even uit een droom helpen:
Misschien herken je enkele voorbeelden. Misschien komen ze je allemaal bekend voor. Al deze voorbeelden hebben maar één conclusie: in een organisatie waar individualistisch gewerkt wordt, waar controle de overhand heeft en er niet wordt gepraat, laat staan feedback wordt gegeven, is de betrokkenheid laag. En dit is de belangrijkste remmende factor van je (productiviteits) groei.
Sinds de industriële revolutie richten we ons op één ding: het optimaliseren van onze processen en procedures. We zijn hierin doorgeslagen en zien de belangrijkste assets van elke organisatie over het hoofd: de mensen. We managen elke puntenslijper in de organisatie, maar zien ons menselijke kapitaal niet als de belangrijkste strategische groeidrijvers van succes. En precies dat is wat ze zijn: de motoren van innovatie, de dragers van cultuur en de sleutel tot duurzame groei. Medewerkers maken het verschil. Organisaties die goed zijn voor hun medewerkers, krijgen medewerkers die goed zijn voor de organisatie.
Krijg je het voor elkaar betrokken medewerkers te creëren, dan ervaar je hier direct de productiviteitverhogende effecten van. De bewijslast hiervan ligt al een aantal jaar op de plank. Gallup doet al sinds de late jaren ’90 onderzoek naar de impact van betrokkenheid op de productiviteit in het Gallup Employee Engagement Survey. Daaruit komen cijfers, die het waard zijn jezelf af te vragen waarom we zo weinig aandacht hebben voor betrokkenheid. Zo behalen gelukkige medewerkers 30% eerder hun doelstellingen. Teams met een hoge betrokkenheid zijn 17% productiever en ervaren 41% minder verzuim. Organisaties met een hoge betrokkenheid zijn 23% winstgevender dan organisaties met een lage betrokkenheid en melden 40% minder kwaliteitsincidenten en 70% minder veiligheidsincidenten.
De oplossing ligt in een fundamenteel andere benadering. Dit begint bij het stoppen met het managen van mensen met processen en procedures. Het beseffen dat je mensen leidt met oprechte aandacht, tijdige feedback en het begrijpen van wat ze nodig hebben om hun werk goed en met plezier te doen. Dat is geen fruitmand bij het koffieapparaat of een standaard een-keer-in-de-week-bila. Echte verandering ontstaat wanneer je verder kijkt dan oppervlakkige gebaren. Dit begint met het neerzetten van een stevig kader. Echte smeerolie van de machine: people skills.
Laten we stoppen met het sleutelen aan de buitenkant van de machine en beginnen met het onderhouden van de motor. Dat is hoe je een ontregelde machine soepel laat draaien en het beste haalt uit mensen, teams en uiteindelijk de organisatie.
People skills maken het verschil tussen oppervlakkige samenwerking en echte verbinding. Het gaat om écht luisteren, de kunst van het gesprek voeren en slim omgaan met conflicten. Door te investeren in deze vaardigheden creëer je een cultuur waarin mensen zich gezien voelen, waar feedback geen kritiek is, maar een kans en waar eigenaarschap en een goed gesprek voeren vanzelfsprekend is.
Die people skills zijn niet langer een black box. Alle succesfactoren die bewezen de betrokkenheid van onze mensen vergroot en daarmee de resultaten van de organisatie, hebben wij voor jullie opgenomen in een eenvoudig en overzichtelijk model: het People Skills model. Het model kun je toepassen op drie verschillende niveaus.
Zorg dat je beleid als organisatie gericht is op alle negen people skills. Het gaat niet alleen over de inhoud van het werk (functieprofielen) en duidelijke verwachtingen (doelstellingen). Het gaat over veel meer dan dat: zorg dat er een professionele sfeer heerst door een goede feedback cultuur. Zorg dat je lerend vermogen optimaal is door voldoende oog voor ontwikkeling. Zorg dat je alle onderdelen van de menselijke motor optimaliseert en krijg een soepel lopende organisatie.
De inhoud: de veilige haven van veel doorgegroeide leidinggevenden. Maar slechts een onderdeel van de menselijke motor. Kunnen jullie leidinggevenden op alle lagen het verschil maken? Weet een leidinggevende toptalent te laten schitteren en onderpresteren te bespreken? Weet een leidinggevende ook de lastige gesprekken te voeren en zowel kaders als regie te geven? De impact van een leidinggevende op de betrokkenheid van je mensen is enorm. Niet voor niets bestaat het spreekwoord mensen verlaten niet hun baan maar hun baas.
Inhoudelijk de beste zijn, betekent nog niet dat je je werk goed kunt doen. Want je bent onderdeel van een geheel en hebt daarmee impact op de betrokkenheid van anderen, maar ook je eigen resultaten. Weet jij de regie te nemen over alle facetten van jouw eigen menselijke motor? Pak jij het eigenaarschap op zowel je werkinhoud, als je ontwikkeling en je werkdruk?
Zorg dat jullie organisatie weer gaat draaien zonder horten en stoten. Ga van brandjes blussen naar lange termijn succes. Kan jouw organisatie daar wel wat hulp bij gebruiken? We gaan graag met je in gesprek over hoe jij het menselijke motor model kunt toepassen in jullie organisatie.
Betrokken medewerkers zijn 30% productiever, minder vaak ziek en blijven langer bij de organisatie. Maar bovenal: zijn gelukkiger. Deze scan kun je daarom doen voor jezelf, voor je team of voor je organisatie.