Tijdens een training krijg ik regelmatig de vraag wat ik het meest “fout” zie gaan in gesprekken tussen een leidinggevende en de medewerker. Wat ik vaak in gesprekken zie gebeuren is dat de leidinggevende heel oplossingsgericht het gesprek in gaat. In de kern een hele goede eigenschap, oplossingsgerichtheid. Het helpt een team en daarmee de organisatie verder en maakt het mogelijk om bepaalde doelen en resultaten te behalen. In een gesprek kan het echter soms een tikkeltje schuren.
De leidinggevende weet waar hij naar toe wil, terwijl de medewerker daar nog niet is. De medewerker zit nog met zaken die misschien niet helemaal lopen zoals hij dat graag zou willen of er spelen nog andere dingen. Eigenlijk wil deze medewerker gewoon aandacht, al dan niet bewust. Even stilstaan bij hoe het gaat en hoe de medewerker iets ervaart.
Wat kan de leidinggevende dan doen om ervoor te zorgen dat hij samen met de medewerker zijn doel bereikt? Uiteraard is iedere situatie weer anders, maar vaak is het goed om de oplossing even te parkeren. Om vervolgens ruimte te geven aan wat de medewerker op dat moment nodig heeft. Soms is het even stoom afblazen of benoemen wat de ander ervaart. Spreek jezelf ook uit als leidinggevende. Zeg het als bepaald gedrag je dwars zit. Geef aan wat het met je doet. Ik zeg altijd benoem en check. Benoem wat je ziet, voelt en opmerkt en check bij je gesprekspartner of hij dat herkent en misschien ook zo ervaart.
Het vraagt een moment van volledige aandacht voor de ander waarin de leidinggevende echt luistert en ruimte geeft voor wat er op dat moment nodig is. Bij het oefenen van de rollenspellen zie je altijd een hele duidelijke overgang in het contact tussen de twee gesprekspartners als er ruimte komt voor wat er in dat moment echt nodig is. Op het moment dat de oplossing en daarmee de inhoud even wordt losgelaten zie je een ander contact ontstaan. Het is alsof er een ruimte ontstaat waar een echte dialoog wordt gevoerd. Een gesprek tussen twee individuen die niet meer tegenover elkaar staan, maar elkaar echt horen en zien. Vanuit dat oprechte contact is er weer een opening om naar de oplossing te gaan, maar dan gedragen door beiden.
Lukt het de managers en leidinggevenden in jouw team of organisatie om met iedere medewerker een goed gesprek te voeren? Over meer dan alleen de inhoud van het werk? Voor veel managers is het lastig om gesprekken te voeren over de onderwerpen die er daadwerkelijk toe doen. Zodat hun medewerkers zich gehoord en gezien voelen. Ondersteun ze daarom met een training in Het goede gesprek. Of maak een vrijblijvende afspraak met ons voor een op maat gemaakte oplossing.
Betrokken medewerkers zijn 30% productiever, minder vaak ziek en blijven langer bij de organisatie. Maar bovenal: zijn gelukkiger. Deze scan kun je daarom doen voor jezelf, voor je team of voor je organisatie.