Logo the PeopleSkillz company
Strategisch Opleiden gaat door onder The People Skillz Company Lees meer

Zeg dat dan

Door: Eelco van Hulsen, trainer bij The People Skillz Company

Jeetje, eigenlijk is het zo makkelijk, maar maken we het onszelf zo ongelooflijk moeilijk!”

Dit was een van de uitspraken van de deelnemers van de Moderne feedback training. Beter had ik het niet kunnen verwoorden. Elke training weer besef en zie ik dat het in essentie allemaal niet zo moeilijk is. Dat we het vooral onszelf lastig maken door alle regeltjes die we onszelf opleggen. In dit artikel geef ik je mijn gouden tip om feedback geven weer eenvoudig te maken.

Wat gebeurt er bij feedback geven?

Om de ander niet te kwetsen of onze relatie niet op het spel te zetten, verpakken we wat we eigenlijk willen zeggen. We proberen feitelijk te blijven en onze emotie uit de boodschap te laten. We zijn bang om teveel van onszelf te laten zien. En telkens wanneer we gewoon zeggen wat we echt willen zeggen, dan ontstaat er oprecht contact en verbinding. Als dat wat onder tafel ligt op tafel komt, dan gaat het weer stromen. Juist daar onder de tafel bevindt zich de sleutel.

Boven de tafel: inhoud en procedure

Onder en boven de tafel, wat is dat dan? Dat zijn de niveaus waarop je kunt communiceren met elkaar. Boven de tafel bevinden zich de inhoud en de procedure. Onder tafel de interactie en de emotie. Als je op gesprekken gaat letten, dan zul je merken dat het vaak inhoudelijke gesprekken betreffen, of gesprekken over de manier waarop het procedureel aangepakt moet worden.

Podcast

Luister The People Skillz Podcast

podcast feedback en emotie

Feedback en emotie: wel of niet doen?

Toon je nu wel je gevoel en emotie tijdens feedback of kun je dat beter niet doen? We duiken in de voor- en nadelen en geven voorbeelden van wat wel en niet werkt.
Play button
Luister hier - 7 minuten
Onder de tafel: dat wat er echt toe doet

Interactie en emotie: dat is wat er echt toe doet in een gesprek. Het bespreken van de interactie – dat wat er tussen ons plaatsvindt in het contact – en de emotie is veel spannender. Want daarin worden we zelf zichtbaar, en dat voelt nogal ongemakkelijk. Toch kan er pas over de inhoud gepraat worden als datgene onder de tafel aan bod is geweest. Anders praten we namelijk langs elkaar heen, al lijkt het op het eerste gezicht over dezelfde inhoud te gaan. En dat schuurt.

Benoemen benoemen benoemen

Dus zeg vooral wat je zeggen wil. Dat het je je mateloos irriteert bijvoorbeeld. Dat je je van alles afvraagt. Dat je iets voelt. De ander zal je er dankbaar voor zijn dat jij de moed had om het te benoemen. Je creëert daarmee ruimte voor de ander om ook te delen wat er speelt bij hem of haar. Door het open te breken maak je oprecht contact mogelijk en creëer je veiligheid. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de ander. En  dan praat je van mens tot mens, vol begrip. Probeer het maar. Het werkt.

Training

Nieuwsgierig geworden?

Neem dan een kijkje bij onze feedback trainingen. Hierin leer je geen trucjes op te dreunen, maar leer je feedback geven vanuit jezelf, met oog voor de relatie. De training is er voor managers en voor medewerkers.

Meer over dit onderwerp

Lees, luister en ontdek

Als je het niet concreet kunt maken, wat ga je dan doen?

Artikelen
Het stellen van doelen het maken van afspraken over resultaten is nog steeds belangrijk: ook in een moderne gesprekscyclus en een continue dialoog. Maar hoe doe je dit nu op een motiverende en inspirerende manier?
lees verder
gesprek in organisatie

“Managers zijn vreselijk in het ontwikkelen van talent”

Artikelen
Uit onderzoek van KornFerry blijkt dat managers slecht zijn in het ontwikkelen van talent. Drie tips om dit te verbeteren.
lees verder

“Training is the new Recruitment”

Artikelen
De perfecte kandidaat met de juiste ervaring en opleiding is niet meer te vinden. Daardoor krijgt het opleiden en ontwikkelen van mensen een steeds belangrijke rol in de 'war on talent'. Oftewel: training is the new recruitment.
lees verder