Logo the PeopleSkillz company
Strategisch Opleiden gaat door onder The People Skillz Company Lees meer

Van strandstoel naar burn-out: hoe ga je om met het post-vakantie syndroom bij je medewerkers?

De zomer begint!

De zomer begint! Voor veel mensen de tijd om af te schakelen op het werk en de ontspanning op te zoeken. En onbewust of onbewust ga je dan reflecteren op je werk, je leven, je keuzes en alles wat hierbij komt kijken. Deze momenten zijn heel waardevol voor mensen, omdat ze daarmee sturing geven aan hun werk en leven. Het weer wat meer van zichzelf laten zijn en nieuwe keuzes kunnen maken die meer bij hun hart dan bij hun hoofd passen.

De cijfers

De vakantie-burnout

Uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal burnouts na een vakantie hoger liggen dan daarvoor. En het zegt ook wat dat zoiets als het post-holiday syndroom een bestaand fenomeen is. Veel mensen hebben bij terugkomst op het werk na de vakantie last van tegenzin, vermoeidheid, hartkloppingen en angsten. Ook als je je werk heel erg leuk vindt, kun je met tegenzin terugkomen op het werk.

Geen paniek

Tijdelijk of structureel?

Nu hoef je je als werkgever of leidinggevende echt niet meteen bij iedere zucht van een medewerker zorgen te gaan maken. Wel is het verstandig om uit te zoeken bij welke medewerkers de post-vakantie blues langer duurt dan gebruikelijk. Of welke heftiger is dan gebruikelijk. Ga daarover in gesprek met je mensen. En maak ze er bewust van dat een beetje tegenzin heel gebruikelijk is, maar dat er ook belangrijke zaken juist naar boven zijn gekomen tijdens de vakantie, die meer aandacht behoeven.

Een mooie kans

Omdenken

We accepteren dus ergens dat er toch een soort van post-vakantie blues op gaat treden. Maar wat is er nu beter om deze onvermijdelijke situatie om te zetten naar iets positiefs? Dat gaat als volgt:

  • Afstand nemen van het werk zorgt voor reflectie
  • Reflectie geeft ideeën over wat er anders kan en moet
  • Als we hiernaar luisteren en zaken anders organiseren of aanpakken, creëren we een betere situatie dan daarvoor

Oftewel: zet de reflectie om naar structurele acties.

De leidinggevende

Wat kun jij doen

Is je medewerker op vakantie geweest? Dan stel je vaak de vraag hoe het was. Er komt een verhaal over het weer, de kinderen, de locatie en het eten. Natuurlijk ga je daarin mee. Maar vraag ook eens door:

  1. Nou klinkt goed. En vakantie brengt ook afstand van je werkt en ruimte om na te denken.
  2. Misschien heb je ook wel ideeën opgedaan over wat je anders wilt, of juist meer wilt.
  3. Ik ben daar wel benieuwd naar. Wie weet kunnen we het werk anders inrichten en er ons voordeel mee doen.

Hou het in ieder geval laagdrempelig. Want stel je voor: je heb net drie weken genoten van een fantastische vakantie, helemaal afgeschakeld van het werk en in de auto of de trein naar het werk toe merk je dat je tegenzin hebt om aan de slag te gaan. Je voelt je vermoeider dan anders en dat vind je ook nog eens stom van jezelf, want je hebt toch net drie weken op kunnen laden? Vervolgens kom je op je werk en word je uitgenodigd door je leidinggevende voor een 1-op-1 van een uur om na te denken over wat er anders moet in het werk. De uitnodiging die je kreeg vermelde dat je leidinggevende graag in gesprek wil over je vakantie en de impact daarvan op je werk.

Niet echt inspirerend natuurlijk. Hou het laagdrempelig. Plan een wandel-lunch met je medewerker. Of een eenvoudige kop koffie. Je hoeft echt geen toeters en bellen uit de kast te trekken. Aandacht is voldoende.

Meer goede gesprekken voeren?

Training Het Goede Gesprek

Wil je meer goede gesprekken voeren, over leuke en soms minder leuke onderwerpen? Doe dan mee aan de training Het Goede Gesprek. Want ook een lastig gesprek, kan een goed gesprek zijn.

Focus op de oplossing

Open deur? Toch niet. Als iemand aangeeft dingen niet leuk te vinden, of dat iets energie kost, zijn we vaak geneigd om het probleem te analyseren: hoe komt dat dan? Wat zit er achter? Wat was de aanleiding? Heel interessant allemaal, maar wat je aandacht geeft groeit. Focus dus vooral ook op wat iemand wél wil.

Niet alles wat iemand wenst, kan in de praktijk ook. Dat snappen mensen best wel. Geef dat eerlijk aan. En maak vervolgens de brug naar wat er wel kan. Dat klinkt ongeveer zo: “De teamoverleggen kosten je veel energie, maar helemaal niet meer deelnemen is geen optie. Wat we wel kunnen doen is gaan werken met een vaste agenda en het voorzitterschap laten rouleren.”

Er werd proactief meegedacht, zowel organisatorisch als inhoudelijk. De trainingen van The People Skillz Company zijn geen standaardtrainingen die van de plank getrokken worden. Het zijn trainingen op maat; ze werden gebaseerd op onze specifieke situatie en interne beleid.

Annelien van der Hoek
Arriva, Manager Talentontwikkeling & Leren
De zorg

Maar wat nu als ze weg willen?

Het niet voeren van gesprek omdat je bang bent dat iemand weg wilt is natuurlijk de struisvogelpolitiek. Wat ik zie bestaat ook niet. Maar als je zelf wel eens ervaren hebt dat je geen plezier hebt in je werk en dat je wegwilt, is dat dit zwaar is. Het gaat voor veel mensen gepaard met piekeren, slecht slapen, buikpijn, zorgen en angsten. Dan is het misschien wel spannend om je hart te luchten bij je leidinggevende, maar als iemand dat dan toch doet, kan dit heel veel spanning wegnemen. En het geeft jou als werkgever of leidinggevende de kans om zo’n vertrek in ieder geval goed te regelen, of misschien zelfs te voorkomen.

Een van de leukste aspecten van je werk als leidinggevende

Deze gesprekken zijn misschien wel het leukste aspect van je rol als leidinggevende. Je beseft het je misschien niet, maar denk maar eens na over waarom jij ooit leidinggevende wilde worden. We durven erom te wedden dat het iets met de mensen te maken heeft, ze te laten groeien en het beter te doen. Deze gesprekken helpen je precies daarmee. Het versterkt de band tussen jou en je medewerkers. Ga er zonder oordeel in, dan kunnen er alleen maar goede dingen uitkomen.

Podcast

Niet tevreden, niet productief: het stille gevaar van een Quiet Quitter

19% van de medewerkers is actief niet betrokken. Au. Deze zogenaamde quiet quitters zijn natuurlijk funest voor je team en de organisatie. Want hun impact is groot: niet alleen op de resultaten van de quiet quitter zelf, maar ook die van de collega's er omheen. Tijd dus voor maatregelen.
Play button
Luister hier - 11 minuten
Annet van Duren The People Skillz Company

“Dat een schokkende 12%* van de medewerkers in Nederland zichzelf betrokken noemt, is iets wat anders kan én anders moet.”

Artikelen
Dit onderzoek toont aan dat we iets moeten doen aan de betrokkenheid van onze medewerkers. Dat is goed voor de mensen én voor de organisatie.
lees verder
Het goede gesprek voeren

De dialoog als essentiële vaardigheid van een leidinggevende

Podcasts
Als leidinggevende voer je veel gesprekken. Deze hebben veel invloed op jouw medewerkers en op jouw eigen werkplezier. Jouw Dialoog Skills moeten dus in topvorm zijn.
lees verder