Geen standaardformulieren en het afvinken van lijstjes, maar open gesprekken waarin de mens centraal staat. Het was een breed gedragen wens bij Bibliotheek Gelderland Zuid in het beoordelen van medewerkers. De workshops Ontwikkelgesprekken van Strategisch Opleiden bleken perfect aan te sluiten bij hun behoefte. HR-specialist Gabrielle Bunnik en hoofd Marketing & Communicatie Deborah Pete Németh maken na de eerste serie ontwikkelgesprekken de balans op: waarom juist deze vorm en wat levert het op?
“Het bestaande systeem van functioneringsgesprekken vonden we vrij bepalend in het verloop en de inhoud van de gesprekken”, vertelt Gabrielle Bunnik. “We gebruikten een formulier met een serie competenties die de medewerker en leidinggevende moesten scoren. Het gesprek draaide vervolgens vooral om de vraag: denken we er hetzelfde over, en zo niet: hoe komt dat dan? Met als resultaat dat je als leidinggevende ieder jaar hetzelfde gesprek voert, waarin heel veel zaken onbesproken blijven.”
Kan dat ook anders? Met die vraag maakte Gabrielle een rondje binnen het managementteam. De behoefte aan een nieuwe werkwijze bleek bij iedereen aanwezig , maar de ideeën over de vorm liepen uiteen. “Ik besloot daarom een brainstormsessie te organiseren met alle betrokkenen, zowel managers als de OR, om het onderwerp eens goed ‘door te akkeren’. Waarom voeren we die gesprekken? Wat is het doel? En wat zegt dit systeem van beoordelen over hoe wij als organisatie naar onze medewerkers kijken?”
Bekijk dan de training Inspirerende ontwikkelgesprekken voeren voor managers. Hierin leren managers om ook de lastige gesprekken op een inspirerende manier te voeren. Bijvoorbeeld als een medewerker zelf geen ontwikkelwensen heeft. Terwijl er misschien wel aandachtspunten zijn. Of juist het gesprek met een medewerker die onrealistische ontwikkelwensen heeft.
En wist je dat we ook een inspiratiesessie hebben die medewerkers helpt hun ontwikkelgesprek goed voor te bereiden?
Het bleken precies de juiste vragen te zijn in het komen tot een gezamenlijke visie op de nieuwe werkwijze. Gabrielle: “Een van onze hoofddoelen als bibliotheek is het bijdragen aan de ontwikkeling van mensen. Hoe belangrijk vinden we dan de ontwikkeling van onze medewerkers? Ontwikkeling vindt voortdurend plaats en niet op gezette tijden. Zo bekeken is het vreemd dat je maar eens per jaar kijkt naar het functioneren en de ontwikkeling van mensen. Nadenken over wie je bent en wat je wilt zou je het hele jaar door moeten doen, maar vooral wanneer er iets is dat om aandacht vraagt.”
Benieuwd naar de opbouw van een goed ontwikkelgesprek? Download onze methodiek Ontwikkelgesprekken voeren. Of maak een vrijblijvende afspraak waarin we inzoomen op jouw situatie.
Betrokken medewerkers zijn 30% productiever, minder vaak ziek en blijven langer bij de organisatie. Maar bovenal: zijn gelukkiger. Deze scan kun je daarom doen voor jezelf, voor je team of voor je organisatie.