“Die oude gesprekscyclus, die gaat nog wel een jaartje langer mee. Moderniseren kan ook volgend jaar nog wel.” “Het is misschien niet meer up to date, maar we hebben nu andere prioriteiten.” Misschien denk je hier misschien zelf anders over, maar regelmatig oppert iemand in de organisatie dat er andere prioriteiten zijn dan de gesprekscyclus. Op de oude voet verder gaan wordt voorgespiegeld als ‘baat het niet dan schaadt het niet’. Maar niets is minder waar. Ter onderbouwing daarom een aantal cijfers uit de onderzoeken van Gallup en Wawoe naar de traditionele gesprekscyclus en het alternatief: de moderne gesprekscyclus.
De traditionele gesprekscyclus bestaat die uit een start- of planningsgesprek, een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek. Hiervan is onderzocht wat de tevredenheid is onder HR professionals, onder managers en onder medewerkers. Die cijfers zijn op z’n minst schokkend te noemen: 90% van de HR professionals vindt de gesprekken kwalitatief onvoldoende. 95% van de managers is ontevreden over deze gesprekscyclus en 66% van de medewerkers geeft zelfs aan slechter te presteren door deze gesprekscyclus. Terwijl de gesprekken zelf veel tijd en geld kosten.
Gelukkig is er ook onderzoek gedaan naar welke varianten dan wél werken. We spreken dan over de moderne gesprekscyclus. Kenmerken daarvan zijn dat deze cyclus ontwikkelgericht is, continue en een groot deel van de regie bij de medewerker ligt. Daarover is het volgende bekend:
Nog steeds een traditionele gesprekscyclus die voor medewerkers en leidinggevenden voelt als een moetje? Dan is het tijd om te starten met het ontwerpen van een moderne gesprekscyclus. The People Skillz Company kan daarin ondersteunen met ons project moderne gesprekscyclus ontwerpen. Benieuwd wat daar de voordelen van zijn? Neem dan eens een kijkje bij de projectinformatie of maak een vrijblijvende afspraak.
Al met al geen slecht idee dus om tijd en energie in de overstap te maken: de business case is dus snel gemaakt. Maar ook los van de cijfers is de overstap een goed idee. Ontwikkelgerichte gesprekken, met focus op de toekomst waarin de medewerker een pro-actieve rol heeft is voor iedereen beter. Als een manager mag kiezen, voeren de meesten liever zo’n gesprek dan een functioneringsgesprek. Voor de medewerker zal het een opluchting zijn. En de organisatie zal er baat bij hebben, want groei van een medewerker, betekent groei van de organisatie.
Dacht jij – of iemand anders in je organisatie – er over na om dit project toch nog maar een jaartje voor je uit te schuiven? Heroverweeg dit dan. De overstap hoeft helemaal niet groots en meeslepend te zijn. En je kunt het projectmanagement zelfs (deels) uitbesteden. Dat hoeft helemaal niet prijzig te zijn.
Natuurlijk hebben wij niet voor niets dit vak gekozen, maar het optimaliseren van de gesprekscyclus is een heel plezierig en positief project. Het wordt gewaardeerd binnen de organisatie en je hebt echt iets toe te voegen als HR professional. Vooral je verbindende rol tussen leidinggevenden en medewerkers komt goed uit de verf.
Wil jij starten met het ontwerpen van een moderne gesprekscyclus maar weet je niet goed waar je allemaal aan moet denken? Doe dan mee aan onze gratis online sessie over de moderne gesprekscyclus. We geven je een overzicht van alles waar je aan moet denken.
Liever 1 op 1 contact om je eigen situatie voor te leggen en over te sparren? Boek dan een vrijblijvende afspraak.
Betrokken medewerkers zijn 30% productiever, minder vaak ziek en blijven langer bij de organisatie. Maar bovenal: zijn gelukkiger. Deze scan kun je daarom doen voor jezelf, voor je team of voor je organisatie.